söndag 30 september 2012

Bågar och mjölksyrning

På helgen kan jag unna mig att göra lustprojekt. Den här stocken ska bli en, eller två, pilbågar. Förhoppningsvis. Ett första försök i alla fall som jag kommer att lära mig mycket av, oavsett hur bra bågarna blir. Jag läser "The traditional bowers bible: Volume 1" och beundrar hantverket.


I helgen har jag fyllt år och av Maria fick jag boken "Syra själv - Konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier" av Karin Bojs. Mjölksyrning är någonting som jag aldrig har gjort, men är någonting som en självhushållare bör kunna. Det är ett sätt att lagra grönsaker i matkällaren, det smakar fantastiskt och dessutom innehåller de syrade grönsakerna nyttiga bakterier. Jag och David har nyligen inhandlat ekologisk vitkål av den närliggande grönsaksproducenten Älmås gård. Tillsammans med våra egna rotfrukter och grönsaker så blir det förhoppningsvis några försök med mjölksyrning nu i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar