fredag 28 september 2012

Krampans skogsskafferi


Ute i Krampan i skogen kan man hitta det här. Jag gick ut för att hitta hasselnötter (nederst till höger), men det gav inget vidare resultat. Alla skal förutom två var tomma. Tror att vädret har varit för regnigt så att nötterna ruttnat. Jag kan ha varit lite sent ute också, kanske bättre att plocka i början av september. 
Men när jag letade som mest intensivt under hasseln och ekarna stötte jag helt plötsligt på en av sveriges godaste matsvampar - den svarta trumpetsvampen (överst till höger). Som jag aldrig ätit tidigare och heller inte plockat. Men kände igen den från veckans avsnitt av Trädgårdsonsdag (tack Tareq). 
Sen hittade jag lite fler svampar också. Överst till höger kantarell och överst i mitten de två varianterna av taggsvamp; blek och rödgul.
Längs med grusvägen så visste jag sedan tidigare att det fanns nypon från vresrosen (nederst till vänster). Det blev till att plocka lite sådana som sedan ska bli torkat nyponpulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar