lördag 22 september 2012

Att inte spendera

Under det senaste åren och speciellt det senaste året har jag vant mig vid att inte spendera pengar. Det började inte som ett demonstrativt köp-stopp, utan det hände naturligt. Missförstå mig inte, jag har fortfarande en craving efter vissa saker ibland. Men det märks så tydligt nu att det bara har varit ett beroende, eftersom viljan att konsumera kommer mer sällan och är svag när den väl kommer. Det bottnar i en insikt om att saker egentligen bara är just det - saker.
Jag går regelbundet i second-hand affärer, för att se ifall där finns något jag kan ha nytta av. Oftast hittar jag något, men inte det jag tänkte på att jag behövde just då. Att leva utan att kunna skaffa något exakt när jag tycker mig "behöva" det, är en befrielse. Just eftersom man låter sig vila i insikten - allting som jag behöver kommer att komma till mig, jag behöver bara lära mig att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar